Online archiv

Vydání: 3/2019

Pekelná třída

Ervín Bedrníček, 3/2019
Ta třída byla opravdu výživná. Poslední třídní učitel u ní vydržel pouhé dva měsíce a pak si zažádal o předčasný důchod, ač mu ještě nebylo ani dvaatřicet. I další pedagogové zde odmítali učit, a tak jednoho dne zástupce Juha vyřkl památnou větu: „V této třídě budeme muset vyučovat asi jen prostřednictvím dronu!“

Poezie nepřebývá jen v knihách

Jan Nejedlý, 3/2019
Jiří Weinberger (* 1946) je původním povoláním matematik. Kromě matematicko-fyzikální fakulty vystudoval i herectví na Lidové škole umění. Jeho jméno najdeme pod odbornými články o technických systémech i pod hravými básničkami, povídkami, písněmi či scénáři kabaretů, kde sám hraje a zpívá. Autorova poetická příručka Učíme děti myslet a mluvit nás inspirovala k rozhovoru o vztahu dětí a poezie.

Pohádky z časů, kdy zmizel čas

Jan Nejedlý, 3/2019
Zavítáte-li do knihkupectví, udeří vás do očí přehršel titulů jako Pětiminutové pohádky na dobrou noc, Krátké pohádky na dobrou noc, Krátké pohádky pro unavené rodiče či 100 nejznámějších pohádek pro unavené rodiče.

České školství versus seriál Most!

Mojmír Sedláček., 3/2019
Dycky Most! Nejen tato, ale i řada dalších hlášek z nového českého seriálu na nás momentálně vyskakuje téměř odevšad. Jen málokdy se nějaký tuzemský pořad dočká takového ohlasu.

Arteterapií proti autismu

3/2019
Arteterapeut František Kšajt přináší ve své nové knize minipříběhy – řečeno filmařskou mluvou – nasnímané z žabí i ptačí perspektivy. Prostřednictvím své profese nahlíží do nesnadného života dospívající autistické dívky.

Ty jsi jednička!

Daniela Kramulová, 3/2019
Kdo by nesouhlasil s tvrzením, že každý potřebujeme zažít v práci pocit úspěchu? Jelikož pro děti je pracovním prostředím škola, měly by stejné pocity zažívat v ní. Umíme je ale adekvátně pochválit a povzbudit?

Tvořivost do každé hodiny

Přemysl Doležal, 3/2019
V rámci vyučovacího procesu je pro potřeby 21. století nezbytné zařazovat podněty podporující kreativitu žáků. U jednotlivých technik vedoucích k podpoře tvůrčího přístupu je potřeba zohlednit věk, skupinovou dynamiku žáků a možné bariéry stojící v rozvoji této dovednosti.

Nejoblíbenější dětská kniha

3/2019
Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského vyhlašuje již 26. ročník ankety o nejoblíbenější knihu pro děti a mládež vydanou v uplynulém roce. Vyplněné anketní lístky můžete posílat do 25. března 2019 (viz www.npmk.cz). Akce s podtitulem „Suk – čteme všichni“ je celostátní anketa dětí, učitelů a knihovníků školních a veřejných knihoven. Cílem je upozornit pedagogickou i ostatní veřejnost na nové tituly v oblasti dětské literatury a zároveň postihnout čtenářské preference dětí. Akce je pojmenována po profesoru Františku Václavu Sukovi, předním pedagogovi, který založil studijní knihovnu literatury pro mládež. Tato knihovna dnes nese název Sukova studijní knihovna literatury pro mládež, a je speciální částí knihovních fondů Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského

Piňata znamená překvapení

Veronika Zavřelová, 3/2019
Regály v obchodech se prohýbají pod každotýdenní várkou nových knih včetně těch pro děti. Jakou knihu pro potomka vybrat? A chceme-li dítěti ponechat autonomní výběr v rámci daných mantinelů vkusu a literárního přínosu, kam se obrátit? Pomoc nabízí Tereza Booth se svým projektem Piňata.

Mažeme do školy!

3/2019
Vyzbrojit každé všední ráno svá dítka vhodnou svačinou je úkolem všech rodičů – nejen maminek, ale i tatínků. Vymýšlet denně nové plnohodnotné přesnídávky, snadné na přípravu a za přispění jen mála surovin, se může zdát úkolem nadlidským. Ale nezoufejme. Pomoc je snadná a pro zdraví dětí blahodárná. Pomazánky!

Trestání dětí ve školách

Pavla Koucká, 3/2019
V minulém čísle Rodiny a školy byl uveřejněn článek Dohlížet a trestat o možnostech a škále trestů, jež mají k dispozici dnešní učitelé a vychovatelé. Palčivé téma mě inspirovalo k zamyšlení, kde jsem využila své zkušenosti psychologa i rodiče. Situace je totiž vážná. Ta tam je doba, kdy býval učitel zobrazován s rákoskou v ruce. Dnes už se nebojí žáci učitelů, ale učitelé žáků.

Lepší surovinu než naše mozky nemáme

3/2019
Bohumil Kartous je vedoucím komunikace a analýzy společnosti EDUin, která se zabývá vzděláváním. Je autorem každoročního Auditu vzdělávacího systému České republiky. Na toto téma také publikuje články v řadě českých médií či přednáší jako řečník na fórech typu TEDx či Meltingpot. Na Vysoké škole ekonomiky a managementu se podílí na vytváření koncepce prakticky zaměřené školy. Nedávno se stal mluvčím Českých elfů, skupiny, která se snaží bojovat s dezinformacemi v digitálním prostoru. Zároveň je rodičem na plný úvazek, dva dny v týdnu pracuje s mladším synem z domova. „Považuju to za jednoznačně nejdůležitější věc v mém životě,“ říká o výchově dětí.