Dvouleté děti ve školce z pohledu praxe

Během února proběhlo několik jednání a iniciativ týkajících se zavedení povinnosti mateřských škol přijímat od roku 2020 dvouleté děti. Oslovili jsme proto několik mateřských škol a nabízíme jejich pohled na věc, který rozhodně není černobílý.

Svou zkušeností přispěla například Ing. Renata Špačková, ředitelka MŠ „Čtyřlístek“ v Třebíči. „Nejsem zastánce ani odpůrce vzdělávání dvouletých dětí v MŠ. Jisté je, že děti mladší tří let patří do MŠ jen za určitých podmínek. Vzdělávání dvouletých dětí v heterogenních třídách je problematické a organizačně náročné pro děti i učitele. Mnohé mateřské školy děti mladší tří let vzdělávají, a pokud by k tomu měly odpovídající podmínky, toto téma by ve většině případů negativní emoce nevyvolávalo. MŠ, která vytvoří třídu pro děti dvouleté, by měla mít finance na dvě učitelky i při počtu 12 dětí a chůvu na celý úvazek. Pokud říkám na celý, myslím opravdu na 8 hodin. Ve třídě s takto malými dětmi nemůže zůstat ani v okrajových částech dne pouze jedna učitelka. Je zcela nemyslitelné, aby personální podpora byla vázaná na dotační tituly. Dvouleté děti potřebují klidné, empatické učitelky i chůvy. Klidné a pohodové tempo, mít svého člověka pro sebe. Takže ideální je malý počet dětí (klidně i 10) a optimálně 3–4 dospělí. Osvědčila se nám především pomoc chůvy. Chůvu jsme získali přes dotace z MPSV, navíc je to vnímavá a empatická žena. Další důležitou věcí je úzká spolupráce s rodiči, domluva nástupu a adaptace dítěte. V současnosti máme děti mladší tří let zařazené v heterogenních třídách s počtem 26 dětí na třídu, což je obtížné. Řešením je pro děti zřídit samostatnou třídu se specifickými podmínkami,“ uvádí ředitelka.


Placená zóna

Mgr. Marie Těthalová