Rohlík, auto, dům

Rozvoj řeči dítěte s narušenou komunikační schopností Renata Škaloudová, ilustrace Monika Šťastná Praha, Portál 2018 Když dítě nemluví, nedokáže se zapojit do společnosti, což vede k tomu, že je osamělé. Často také trpí záchvaty vzteku, protože jej druzí nechápou nebo ono nerozumí jim. Rodiče i učitelé pak často propadají pocitu, že je třeba skutečně intenzivní intervence, aby se dítě naučilo co nejvíce slov. A takto se může začít roztáčet začarovaný kruh, kdy se dítě může zablokovat. Logopedka Renata Škaloudová, která se práci s dětmi s narušenou komunikační schopností věnuje řadu let, sestavila hravý a zábavný metodický sešit, který tvoří materiály, jež využívá při práci s dětmi s mentálním postižením, s opožděným vývojem řeči a vývojovou dysfázií. V krátké úvodní části vysvětluje, jak s dětmi s narušenou komunikační schopností pracovat. Neměli bychom je do řeči tlačit, ale ani je podceňovat, tedy všeho s mírou.


Také bychom se měli vystříhat ironie a naše řeč by měla být jasná a srozumitelná. Měli bychom také respektovat zájmy dítěte a vycházet z nich. A zejména bychom si neměli stavět laťku příliš vysoko. Pokud se dítě během jednoho měsíce naučí dvě až čtyři nová slova, což je cílem metodiky, dosáhli jsme skvělého úspěchu. Praktickou část metodiky tvoří kapitoly věnované jednotlivým měsícům v roce. V každé kapitole najdeme autorskou pohádku, písničky a říkanky a také seznam pojmů k dalšímu rozvíjení tématu. Pohádky jsou doplněny jednoduchými ilustracemi, které lze kopírovat a vystřihnout a které pak mohou posloužit jako „loutky“ při dramatizaci pohádky.


Pracovní sešit Renaty Škaloudové nabízí přesně to, co při práci s dětmi, kterým „to nemluví“, potřebujeme. Notnou dávku optimismu a povzbuzení pro pedagogy a rodiče a pak jednoduché, ale nikoli banální náměty pro práci s dětmi. Věřím, že kniha osloví pedagogy mateřských škol, především pak logopedické preventisty, a že ji budou rádi využívat i doporučovat pro domácí práci rodičů s dětmi.


Jana Pokorná


Placená zóna

Jana Pokorná