Hanka Luhanová se józe a zejména jejímu cvičení s dětmi věnuje již řadu let a dokonce založila vlastní jógové studio. Říká, že v józe vždy něco objevíme, záleží jen na naší motivaci k jejímu praktikování.
V někom z nás jóga vyvolává představy jakéhosi ezoterického směru. Pokud se ale praktikuje správně, přirozeně přitom dochází k propojení těla a mysli. V čem je jóga přínosná, co v ní mohou lidé najít? „Pro každého může být přínos jógy jiný, velmi záleží na vlastní motivaci k praktikování, ale také na tom, co vám momentálně chybí či přebývá. Většina lidí v józe nachází protažení, zklidnění, naladění se na sebe – na své tělo, pocity i potřeby,“ vysvětluje Hanka Luhanová.
Jóga není jen tělesné cvičení, ale komplexní přístup, ve kterém se propojuje tělo, duch a duše. Co z toho dětem můžeme nabídnout? Není ta duševní a duchovní nadstavba pro děti moc náročná? „Myslím, že právě propojení a jednota těla a duše, tedy komplexní přístup, je klíčový. V józe nelze pouze fyzicky cvičit a duchem být nepřítomný, nebo naopak nevnímat své pocity přes fyzické tělo. Je to naprosto přirozené,“ říká Hanka Luhanová. „Někdy mám pocit, že je toto vnímání náročné spíše pro dospělé než pro děti,“ dodává.
Stačí pouze cvičit?
Stačí, pokud se rozhodnu jógu pouze cvičit, a řeknu si, že to další si prostě odpustím? Že se nebudu zabývat jógovou filozofií a zaměřím se na své tělo? „Záleží na tom, čemu říkáte ‚jógu pouze cvičit‘,“ odpovídá Hanka Luhanová. „Praxe jógy je vždy komplexní. Ale pokud se ptáte, zda se dá praktikovat bez větší znalosti jógové filozofie, tak u dospělých si myslím, že zpočátku ano, ale postupem času a praxí se člověk přirozeně dostane i k hlubším rovinám jógy, ideálně pod vedením dobrého učitele. U dětí nejvíce funguje nápodoba – nemusím jako učitel nebo rodič o jógové filozofii příliš mluvit, stačí ji ‚žít‘. A pak nechat na dětech, jestli se postupem času chtějí dozvědět více informací.
Jóga pomalu, ale jistě proniká i do mateřských škol, dětských center, domů dětí a mládeže… Už předškolní děti zdraví slunce nebo cvičí kočičku. S jak malými dětmi již můžu začít cvičit jógu? „Jóga je vědomé cvičení, tedy cvičit můžeme od chvíle, kdy si dítě samo uvědomuje své tělo a pocity. Pokud jde o cviky, které v podstatě kopírují vývoj dítěte v prvních letech života, jako je nízká kobra, kočka, pes, pozice dítěte atd., lze cvičit už s batolaty. Cvičení by mělo být přirozené, hravé, spojené s písničkami nebo básničkami, děti by se neměly do cvičení nutit. Pokud cvičí rodiče, děti se automaticky přidávají a zkoušejí, co zvládnou,“ doporučuje cvičitelka jógy.
Hanka Luhanová pak přidává svou zkušenost. „Na vedených lekcích máme v Lali józe děti od tří let. Ale každé dítě je jiné, některé zvládne skupinové cvičení dříve, např. pokud má ve skupině starší sourozence, jiné děti potřebují trochu více času a je skvělé, pokud mohou navštěvovat lekce jógy, kde cvičí společně s rodičem. Nejenže se společně protáhnou a relaxují, ale také se společnou praxí krásně posiluje jejich vzájemný vztah.“
Ásany šité na míru
I když některé ásany působí velmi jednoduše, můžeme s nimi mít problém i my dospělí. Do některé pozice se prostě „nenasoukáme“. Mají být ásany, které se s dětmi cvičí, nějak zjednodušené? „Nenazývala bych to zjednodušením. Řekla bych, že každá ásana by měla být tzv. šitá na míru tomu, kdo ji cvičí. Takže určitě ano, a nejen dětem,“ doporučuje Hanka Luhanová. „Je těžké dávat nějaké obecné návody, ale důležité je podívat se na vývoj dítěte a cviky, které dělá přirozeně, tak, aby se z ležícího miminka mohlo stát chodící batole. Těchto cviků převedených do jógových ásan není nikdy málo ani v praxi dospělých. Čím více opor při cvičení máme, tím ze začátku lépe.“
Jak dlouho by měla trvat jógová lekce s dětmi? „Velmi záleží na věku dítěte a dalších okolnostech. Co se předškoláků týká, jsem velkou propagátorkou pravidelného cvičení v rámci dopoledního programu v mateřské školce nebo i doma s rodiči kdykoliv během dne. Daleko lepší je cvičit 15–20 minut denně než 45–60 minut jednou týdně. U nás v Lali józe trvají lekce 60 minut. Strukturu lekce tvoříme tak, aby to i předškolní děti bavilo a udržely pozornost,“ odpovídá Hanka Luhanová.
Jógu lze cvičit i venku na trávě, v našich podmínkách ale většinou cvičíme v místnosti. Co na lekci, kromě podložky, potřebujeme? Používají se při cvičení s dětmi i pomůcky jako pásek, bolster nebo blok? „Z mé zkušenosti jsou děti v předškolním věku velmi vizuálně zaměřené, proto kromě podložek používáme i další pomůcky, např. jógové karty s obrázky cviků,“ popisuje Hanka Luhanová. „Když jsem s dětskou jógou začínala, tyto pomůcky mi chyběly, a tak jsem si je začala vytvářet sama. Pak jsem začala školit další lektory, kteří o tyto pomůcky měli zájem, a tak jsem je začala vydávat – ať už jsou to knihy s básničkami ke cvičení, jógové karty, pexesa, motivační hračky kočka Salamba a pes Jogi atd. U dětí při cvičení používáme i bločky, pásky, deky a další pomůcky. Ale jen v té míře, aby neodváděly jejich pozornost od cvičení. Takovým zlatým pravidlem, které učím i další lektory, nejen dětské jógy, na seminářích, je: méně je více.“
Práce s dechem
Součástí praktikování jógy je práce s dechem. Jak ji dětem přiblížit? „Velmi přirozeně,“ radí cvičitelka Hanka Luhanová. „Pokud chci, aby se malé dítě nadechlo nosem a vydechlo pusou, zahrajeme si na louku s květinkami a vyzvu děti, aby si přivoněly ke květince, která může být z papíru či háčkovaná, a pak s výdechem vyslovily nějaké citoslovce, třeba ‚haaaaaa‘. Tím, že slyším, jak děti vydechují, mohu je pak učit např. prodloužit nebo zjemnit výdech atd. Vždy je to formou hry a děti ani nevědí, že dělají nějaká dechová cvičení. U větších dětí školního věku jsou už dechová cvičení ‚sofistikovanější‘, vždy záleží na tom, jak dítě udrží pozornost. Dech považuji za jednu z klíčových věcí v našem životě a jeho kvalita se opravdu odráží i na kvalitě našeho života. Dech je velmi spojený s psychikou a vhodně volenými dechovými cvičeními se dají dělat téměř zázraky, např. u neklidných nebo úzkostných dětí.“
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.