Dlouhodobý přínos malých školních tříd

Je dobře známo, že třídy s malým počtem žáků v prvních letech školní docházky mají příznivý dopad na školní úspěchy dětí během docházky ve srovnání s dětmi z větších tříd. Menší třída umožňuje dětem lépe se zapojit do procesuučení. Zatím se ale mnoho výzkumů nezabývalo dlouhodobým efektem malých tříd. Nová studie, ve které byla zahrnuta velká skupina studentů, sledovaných v průběhu 13 let, ukázala, že čtyři či více let strávených na základní školev malých třídách signifikantně zvyšuje pravděpodobnost, že dítě později složí maturitu, a to především u studentů, kteří pocházejí z hůře ekonomicky situovaných rodin. Tuto studii zveřejnilo květnové vydání časopisu Journal ofEducational Psychology.Autoři studie sledovali téměř 5000 studentů od školky až po 12. třídu na 165 školách, a to v souvislosti s projektem"Tennessee class-size experiment"z osmdesátých let minulého století. Tento experiment, známýjako"Project STAR", zahrnoval náhodně zvolené děti vstupující do mateřské školy, a to buď do malé třídy (13 - 17 dětí), normální třídy (22 - 26 dětí), či normálně velké třídy a pomocnou učitelkou na plný úvazek.Velikost třídy byla zachována po celý den a celý rok. Složení tříd se po čtyři roky neměnilo, zatímco učitelé se náhodně střídali vždy jednou za rok.U všech sledovaných studentů dohromady se čtyři roky docházky do malé třídy pojily s 11,5% nárůstem v četnosti ukončeného středoškolského vzdělání. U dětí s horším socio-ekonomickým zázemím (studenti, kteří měli nárok naobědy zdarma) byl tento efekt dokonce ještě výraznější. Po čtyřech letech strávených v malé třídě bylo procento úspěšně složených závěrečných zkoušek na střední škole pro tyto děti stejné či vyšší než pro děti, které obědyzdarma nedostávaly.

Placená zóna

-red-