K „bio-eko trendům“ patří i farmářské trhy, které se v tuzemsku poprvé objevily v roce 2009. Na otázku, kdo tu nakupuje a proč, se hned v následujícím roce pokoušel odpovědět výzkum tří autorek z Přírodovědecké fakulty UK Marie Syrovátkové, Jany Spilkové a Lenky Fendrychové. „Ve Spojených státech a v zemích západní Evropy se pravidelně objevují tři hlavní důvody obliby farmářských trhů. První je samozřejmě jíst zdravé, čerstvé, průmyslově nezpracované jídlo. Druhý důvod je podporovat lokální výrobce a soudržnost regionu, tedy jakýsi sociálně-etický motiv. Na třetím místě jsou ekologické pohnutky typu omezit náročnou přepravu zboží na velké vzdálenosti,“ vysvětluje sociální geografka Jana Spilková. Mezi našimi návštěvníky farmářských trhů v roce 2010 naprosto jednoznačně převládla jediná motivace: kupovat zdravé a chutné potraviny. Proto k poměrně početné skupině pravidelných zákazníků patří maminky malých dětí. „Na trhy často chodí i důchodci, i když nakonec koupí jen jednu klobásu a pár brambor. Trhy pro ně představují i důležitou oblast sociálního kontaktu, často i navázání na tradici, kterou znají z mládí,“ dodává výzkumnice.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.