Zázrak jménem spánek

Věděli jste, že ponocování v dětství má vliv na dosaženou tělesnou výšku v dospělosti? Chcete-li totiž vyrůst, potřebujete, aby vaše tělo produkovalo a zpracovalo růstový hormon. A nejvíce se ho tvoří hlavně v noci, během spánku. Navíc si kvalitním spánkem můžete zlepšit imunitu, zdraví, sílu a bystrost! Chcete-li být štíhlí a mít bystrou hlavu – dostatečně spěte!

Růstový hormon má zkratku GH (z anglického názvu „growth hormone“) a je tvořen v adenohypofýze, což je přední lalok hypofýzy. Růstový hormon ale neovlivňuje jen růst. Má důležitou roli při přeměně nadbytku tuků na využitelnou energii, pomáhá tedy udržovat tělo štíhlé a brání hromadění tuků. Má pozitivní vliv na játra a ledviny, podporuje rychlejší růst vlasů a nehtů, chrání orgány před opotřebováním věkem, zlepšuje fungování krevního oběhu a pomáhá hlídat zdravou hladinu cholesterolu v krvi.

Jak a kdy spát?

Množství růstového hormonu v těle je dáno naší genetikou, ale existují zcela přirozené způsoby, jak jeho produkci můžete zvýšit. K tomu významně přispěje i kvalita spánku. Hormon pracuje pouze, když spíte, takže když budete spát málo či nekvalitním spánkem, znamená to, že hormon bude mít špatné „pracovní podmínky“ a nebude pro vás moci udělat maximum. Nedostatek spánku je mimochodem také jednou z příčin nedostatečného spalování cukrů a způsobuje, že vaše buňky nejsou schopny zpracovávat cukr obsažený v krvi, což vede k nárůstu vaší tělesné hmotnosti. Navíc když se dostatečně nevyspíte, tělo si automaticky potřebuje doplnit energii a výsledkem bude, že sníte mnohem větší objem jídla.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Psychologie dnes nebo v online archivu.

Šárka Kubcová