Letos se v Libereckém kraji pokusně rozjíždí nový model přijímacího řízení na střední školy. Hlavní část přijímacích zkoušek nebude v dubnu na středních školách, ale má proběhnout už 1. února přímo na základních školách v rámcitestování CERMAT. Proti tomu však ostře vystoupila firma Scio, podle níž jde o nesystémový krok, který žáky poškodí. Státní úředníci a někteří odborníci ovšem prohlašují, že za zpochybňováním testů CERMAT jsou předevšímkomerční zájmy společnosti Scio. O co tedy jde?Ústav pro informace ve vzdělávání - Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) už třetí rok realizuje projekt testování žáků devátých tříd, jehož prostřednictvím hodnotí výsledky jejich vzdělávání. Školy se jejúčastní dobrovolně a nic neplatí, protože tento projekt je z větší části placen z peněz Evropské unie. Společnost Scio naproti tomu už několik let nabízí na komerční bázi středním školám testy, které mohou použít připřijímacích zkouškách. Liberecký kraj však letos středním školám doporučil, aby testy CERMAT akceptovaly při přijímacích zkouškách (pro kraj i školy je vzhledem k financování projektu z evropských peněz takové řešení zadarmo).To by ovšem znamenalo, že střední školy mohou prakticky zrušit přijímací řízení (i podle vyjádření CERMAT jsou ale testy vhodné jen jako doplňující kritérium). Pokud by podobný systém začal teoreticky fungovat po celé ČR,společnost Scio by přišla o část svých příjmů. Scio se ovšem nijak netají, že proti podobnému postupu vystupuje z komerčních důvodů, přinesla ovšem i řadu odborných argumentů, proč není výsledky testů žáků ze základních školvhodné používat při přijímacích zkouškách na školy střední.Jde jednak o to, že středním školám takový systém bere právo vybrat si své žáky podle vlastních kritérií. Tato kritéria jsou přitom obvykle známa dlouhou dobu dopředu a žáci si mohou vyzkoušet testy z minulosti, v případětestů CERMAT však takovou možnost nemají. Podle Ondřeje Šteffla ze společnosti Scio je to pro rodiče velmi nepříjemné."Zatímco klasický postup s dubnovými přijímacími zkouškami znají a mohou se zeptat kolegů či známých,zde jsou postaveni do situace, ve které nejsou schopni se dostatečně orientovat,"uvádí.O. Šteffl také upozorňuje, že přesunutí hlavní části zkoušek na základní školy bude nepříjemné i pedagogům základních škol. V současném systému jsou někým, kdo vzhledem k budoucnosti stojí na straně žáka, to znamená, že seho snaží co nejlépe připravit na zkoušky na střední školy. V novém systému by se dostali"na druhou stranu fronty", tedy do role těch, kdo mají dbát o objektivitu výsledků při testech, což by narušilo jejich vztah sežáky. Podle O. Šteffla je navíc pochopitelné, že by se učitelé ze základních škol snažili svým žákům pomoci, a tím by testy prakticky znehodnotili."Představte si modelovou situaci. Michal ve třetí lavici už potřetínahlíží přes rameno premiantce Monice. Byl už dvakrát napomenut a paní učitelce je jasné, že musel opsat minimálně pět otázek. Mělo by následovat odeb rání práce. A zde paní učitelka lehce zaváhá. Michala učí už čtvrtým rokem amá ho ráda. Zná i jeho rodiče... Dovedu z lidského hlediska pochopit, že mu test ponechá,"upozorňuje ředitel jedné základní školy z Liberecka Jiří Vencl. Tím pádem se prý lehce může stát, že se pojem rovné šance stanepouhou frází.
Placená zóna
Předplaťte si časopis a od dalšího vydání získáte neomezený přístup k článkům publikovaným od r. 2005 až do současnosti.