Projekt Malé granty učí pedagogy žádat o peníze

Celkem 138 pedagogů středních škol se zapojilo do projektu „Malé granty - Projektový management“, který probíhá v Ústeckém, Královéhradeckém a Moravskoslezském kraji. Cílem projektu je ukázat pedagogům a studentům, jak získatprostředky pro své nápady a na deseti vybraných školách je uvést do života. Učitelé se naučí psát a připravovat projekty a tuto dovednost pak předají i svým studentům, aby i oni dokázali připravit a řídit projekty, jež samivymyslí. Projekt realizuje občanské sdružení Aisis, financuje jej společnost T-Mobile.Pedagogové se nejprve učili, jak psát a připravovat projekty a jak tvořit projektovou dokumentaci. Sami pak museli nějaký projekt vytvořit. „Chceme rozšířit dovednost učitelů o další kompetenci. Je třeba, aby sezorientovali v projektové problematice, která je většině z nich dosud cizí. Žijeme totiž v,projektové době‘ a i školství v tom není výjimkou,“ říká manažerka projektu Malé granty Jana Udatná. Učitelé podle ní mají mnoho dobrýchnápadů, ale mnohdy je neumí formulovat tak, aby byly lákavé i pro firmy, od nichž potřebují získat peníze. „Nevědí, co firmám nabídnout, jak propojit svůj zájem se zájmem celé komunity,“ uvádí J. Udatná. Pokud učitel pouze žádáo peníze, často se stane, že je odmítnut. Chce-li kupříkladu vybudovat odpočinkovou zónu ve škole, může shánět peníze na křesílka, mnohem zajímavější ovšem je, jako to navrhl jeden z účastníků kurzu ve svém projektu, když sevypíše soutěž na návrhy křesílek mezi studenty a její vítěz pak bude spolupracovat s oslovenou firmou na jejich výrobě.Podle J. Udatné je dobré, že si učitelé mohli vyzkoušet, jak takový projekt vzniká. „Teoreticky třeba věděli, že má mít zajímavý a výstižný název. Stejně si ale každý říká, že důležitý je obsah, až do doby, kdy má projektysám hodnotit - pak mu dojde, že se zabývá nejdříve těmi, jejichž název je zaujal.“ Stejně tak se pedagogové učili, jak napsat stručný obsah projektu, což je první a někdy jediné, co jeho hodnotitel čte. Pokud je napsaný přesněa zajímavě, ocitá se projekt na hromádce těch, které postupují do druhého kola, v opačném případě má často smůlu. Učitelé se také seznámili s fundraisingem - souborem metod a postupů, jak získat prostředky na svůj projekt. Jdenapříklad o to, aby žádající uměl při hledání prostředků jasně formulovat cíl, na který peníze potřebuje, a důvod, proč by měl tuto aktivitu podpořit právě oslovený dárce. „Učitelé v tomto případě musejí přijmout,jazyk firem‘,musejí se přiblížit jejich uvažování,“ říká J. Udatná.Letos na podzim by z účastníků projektu mělo být vybráno deset nejlepších, na jejichž školách pak budou mít studenti možnost zažádat o peníze na projekty, které sami vymyslí. Na každé z deseti škol mohou z projektu Malégranty získat 66 tisíc korun. „Fakt, že peníze dostane jen deset škol, neznamená, že pro ostatní tato akce nemá smysl - všichni učitelé budou umět napsat projekt a požádat o peníze někde jinde,“ zdůrazňuje J. Udatná. „Smyslemprojektu je naučit lidi, jak realizovat svoje sny a svoje nápady.“Pane učiteli, seženete nám na to křeslo peníze?

Placená zóna

-red-