Online archiv

Vydání: 9/2021

Změnit se dají i věci, co se zdají nezměnitelné

Marie Těthalová, 9/2021
Petru Hůlovou známe především jako autorku próz pro dospělé. To se ale nedávno změnilo. Její kniha Liščí oči, kterou psala pro děti od deseti let, otevírá téma alternativní historie. Co by se stalo, kdyby události po 21. srpnu 1968 proběhly jinak? Nejde ale jen o téma okupace. Všichni máme sílu měnit věci, byť se nám zdají nezměnitelné

Ověř si to z více zdrojů!

Ervín Bedrníček, 9/2021
Není pro učitele nic krásnějšího, než když se k němu hlásí bývalí žáci. A zvou ho na abiturientské večírky. Tam se vždycky nasmějeme!

Pán much na Spartě

Jan Nejedlý, 9/2021
Stalo se to posledního září. Na fotbalové utkání Sparty proti skotskému týmu Glasgow Rangers měli v Praze kvůli rasistickým excesům v předchozích zápasech vstup zakázán domácí fanoušci. Aby však klub předešel prázdným ochozům, využil výjimku UEFA a pozval na duel deset tisíc českých dětí ve věku šest až patnáct let.

Love story z šatníku

9/2021
Marka Míková roste! Skoro to vypadá, že s každou novou knížkou o další kus: Roches a Bžunda, JO537, Škvíry, Varvara, Pán a vrabec, Babky.

Když se z dívky stává žena…

Kateřina Cajthamlová, 9/2021
Všichni a všechny, kdo jsme chodili na základní školu, si to pamatujeme. Nejdřív byli kluci a holky skoro stejně velcí a moc se od sebe fyzicky nelišili. To trvalo tak do čtvrté třídy. Pak postupně holčičky začaly přerůstat své klukovské spolužáky a pomalu se z nich stávaly dospívající dívenky, které si šuškaly o tom, že „to“ dostaly, a začaly se jim zakulacovat boky a růst prsa.

Ukradená historie

Jitka Neradová, 9/2021
Co si pamatujete ze školního dějepisu? Řekla bych, že patrně tak zlatou bulu sicilskou a upálení Jana Husa. Vlastně ani nevím, proč zrovna tyto dva letopočty uvíznou v hlavě. A lidé pak na základě těchto poznatků zarytě tvrdí, že dějiny jsou jen o letopočtech a že je škola z historie nic nenaučila.

Kariéra ve školství?

Jitka Neradová, 9/2021
Dá se ve školství udělat kariéra? Jistě, jde o poněkud zavádějící otázku. Lépe by asi bylo ptát se, kam se dá posunout? Neskončit v opakující se rutině a stereotypech, protože k těm to mnohdy velmi svádí. Stačí pár let za katedrou a už běháte v návycích jako veverka v kleci.

Uspím děti a jdu si malovat

9/2021
Klára Břicháčková vydala nedávno v Pasece komiksovou knížku Smrkovec. Hlavní roli tu má malý obr, který se jednoho dne rozhodne, že zachrání rovnou celou budoucnost.

Metoda zelené propisky

Lucie Zormanová, 9/2021
Učení je přirozený proces. Dítě se chce dozvídat nové věci, učit se novým dovednostem, chce se zlepšovat. Proč tedy děti v roli žáků často nejsou ochotny se učit? Proč se do školy nepřipravují dobrovolně a se stejnou chutí, jako se učí třeba sportu? Proč ztrácejí motivaci?

Anatomie svobody

Jiří Karban, 9/2021
Buďme rádi, když nám naše děti kladou nepříjemné otázky. A nezlobme se na ně, jestliže se nastřelují do událostí a období, na která často nekriticky vzpomínáme.

Ať můžeme konečně rozehrát dobrou akci

9/2021
Trochu se opozdil, zdržel ho redaktor magazínu Die Welt. Bob Kartous se mu pokoušel rozklíčovat naši volební situaci a vliv dezinformací. Jako mluvčí Českých elfů ví, o čem mluví. Jako ředitel Pražského inovačního institutu zase řeší podnikání, dětský rozvoj a vzdělávání. A právě do školství přináší inovace třeba v rámci Projektu rozvoje vzdělávání IKAP II. A přitom všem nevynechá příležitost rozšířit si obzory. Vloni například o osobní zkušenost z řeckého ostrova Chios a tamního uprchlického tábora. Mluví věcně, nebojí se otevírat nepříliš oblíbená témata. A nabízí cesty.

Svět je naše učebna

Jan Froněk, 9/2021
V posledních dvou letech je venkovní učení na vzestupu. Díky pandemii jej začalo doporučovat i ministerstvo školství pro situace, kdy se děti vracely z on-line výuky do škol.