Online archiv

Vydání: 8/2021

„Domácí násilí je téma nás všech, je třeba zcitlivovat vztahy.“

Simona Martínková Racková, 8/2021
S antropoložkou Danou Moree jsme si povídaly o nárůstu domácího násilí během pandemie, o tom, proč je česká společnost vůči násilí málo citlivá – i o tom, proč to u mladé a nejmladší generace vidí nadějně.

Děsivé lidovýchovné obrazy

Jiří Lacman, 8/2021
Zpestřit začátek školního roku se rozhodlo Muzeum Komenského v Přerově. Na výstavě s názvem Děsivé školní obrazy představuje sugestivní dobové didaktické pomůcky, které měly zapůsobit na naše předky.

Bejbypankáči řádili na Kefírku

Jan Nejedlý, 8/2021
Stejně jako loni mohly minulý měsíc děti a jejich rodiče navštívit festival Kefírek, zmenšeninu legendárního Kefíru. „Udělat Kefír v plné palbě letos vzhledem ke koronaviru nešlo. Povedlo se ale uspořádat alespoň Kefírek,“ vysvětlil pořadatel Michal Thomes.

Hormony u řadicí páky

Kateřina Cajthamlová, 8/2021
Jsme starý živočišný druh a – ať se nám to líbí, nebo ne – jako takový nás ovládají instinkty a řídí hormony víc, než jsme ochotni si připustit.

Než se staneš podřízeným

Jiří Karban, 8/2021
Většina sedmáků či osmáků si ani ve snu neumí představit, jak se jejich život změní už za pouhých pět nebo šest let. Nakročení do pracovního procesu je náraz, šok, prostě setkání s realitou. Jak se na to připravit?

Jak se učí čeština ve Švýcarsku

Marek Toman, 8/2021
Předsedkyně Českého klubu Zürich Alena Pajasová vystudovala na Karlově univerzitě Pedagogickou a Matematicko-fyzikální fakultu. Působila jako tanečnice, učitelka a manažerka tance, řídila mezinárodní školku i mezinárodní taneční festival ProART. Od roku 2010 žije ve Švýcarsku, kde vyučuje tanec pro děti a jógu pro děti i dospělé. Učí v České škole i v Předškolce. Byla u zrodu Českého klubu, kde od jeho založení v červnu 2014 působí jako jeho předsedkyně.

Buddy pomáhá mladším žákům

Zuzana Tascas, 8/2021
Na většině australských základních škol je běžnou součástí školního plánu tzv. buddy program. Zkušenější buddies, tedy děti z vyšších ročníků, svým svěřencům z nižších tříd pomáhají nejen začlenit se do školy, ale také pochopit složitější učivo, čtou jim knížky nebo si jen tak povídají a sdílejí své zážitky i pocity. Celý program má za úkol propojit děti mezi sebou a vytvořit přátelskou a bezpečnou atmosféru ve škole.

Pečlivka, akčňák, hloubal, idealista

Lucie Zormanová, 8/2021
Děti nejsou stejné, to si uvědomuje každý rodič. Pokud jde o práci ve škole, svého potomka můžete motivovat k učení nejlépe tak, že budete respektovat jeho osobnost.

Jak udržet kázeň ve třídě

Kristina Březinová, 8/2021
Problémové chování žáků negativně ovlivňuje výuku a dokáže otřást sebevědomím učitele. Dlouhodobé vyrušování a hluk žáků může navíc zpomalovat proces výuky. Co s tím? Sebereflexe, nastavení pravidel a přirozená autorita učitele jsou klíčem k udržení kázně ve třídě.

Národní plán doučování

Jiří Lacman, 8/2021
Pandemie koronaviru zasahuje do režimu vzdělávání na českých školách již bezmála jeden a půl roku. Výluka prezenční výuky nejen že negativně zasáhla do dosavadních studijních návyků a vzdělávání všech žáků, ale zvýšila rozdíly mezi školami a jednotlivými žáky – zatímco jedněm prospěla nebo je alespoň příliš nezasáhla, u jiných se vzdělávací výsledky zhoršily. Proto vznikl Národní plán doučování.

Minulost žije v nás

8/2021
Jan Suk pochází ze slavné skladatelské rodiny: jeho dědečkem byl Josef Suk, pradědečkem Antonín Dvořák. Žije v rodinném statku v Křečovicích. Píše básně, esejistiku, občas přednáší na školách. Vydal devět knih. Letos v červenci oslavil sedmdesátku.

Začni učit!

Ervín Bedrníček, 8/2021
Byl poklidný letní den. Obláčky pluly po modré obloze jako kynuté knedlíky, na polích zlátlo obilí a v rybníce kuňkaly žáby. Pak to přišlo.