Online archiv

Vydání: 8/2018

Nenápadný půvab byrokracie

Ervín Bedrníček, 8/2018
Den začal jako obyčejně. To znamená, že ke mně do ředitelny proudil už od rána jeden nešťastník za druhým. První vrazil do dveří ubrečený žák Benelka, že mu na střechu školy vletěl dron a zasekl se za solární panel. Následovala třída 7. B s peticí, aby v každé třídě byla 3D tiskárna. Pak se objevilo duo Mašková–Pašková s tím, že jim paní učitelka vyhodila z okna točítko Spinner, když si s ním hrály při hodině, a ono už se netočí. Další tři výtečníky přivedla do ředitelny kolegyně Petráčková. Při sborovém zpěvu písně Tři čuníci prý zpívali „tři pindíci jdou v řadě za sebou…“ „A to ještě nic není,“ pravila ona postarší dáma, když jsme osaměli. „Ve škole se objevilo pornovideo! Žáci zneužili učitelku a ještě to dali na internet!“ řekla a položila přede mě papírek s názvem webové stránky.

Události se stanou, až když o nich napíšu

Jan Nejedlý, 8/2018
Petr Kukal je znám jako „básník českého Twitteru“. Jeho vtipné glosy, kterými oživil twitterový účet ministerstva kultury, si získaly značnou oblibu i ocenění Křišťálová lupa v kategorii Obsahová inspirace. Zároveň je Peter Kukal i skutečným básníkem, autorem deseti literární kritikou ceněných sbírek. A v neposlední řadě je to i vystudovaný učitel. Před mnoha lety jsme se spolu potkali coby spolužáci na pedagogické fakultě v Praze. První otázka tedy byla nasnadě.

Na železnici dějou se věci…

Jan Nejedlý, 8/2018
Nedávno jsme na tomto místě psali, že někteří rodiče pokládají animovaný seriál Potkali se u Kolína za návod k šikaně a nejraději by vtipné pošťuchování dvou medvídků zakázali. Taktéž zde zaznělo, že belmondovská komedie Zvíře by dnes už asi neprošla sítem korektnosti kvůli špílcům na ženy, muže i sociální služby. A nyní je tu nový atak. Britský animovaný seriál Lokomotiva Tomáš byl obviněn z genderové a multikulturní nevyváženosti. Tvůrci se ovšem již polepšili, neboť do nových dílů zařadili i ženské mašiny (sic!) a vláčky nechali objevovat cizí země a kultury. Reverend Wilbert Awdry, duchovní otec seriálu, by se divil. První příběh o lokomotivě s lidskou tváří napsal v roce 1942, aby rozptýlil marodícího synka. Jeho pero dozajista nevedl sexismus ani rasismus, ale láska k churavému potomkovi. Kampaň za korektnost v kultuře tak sice horuje za ušlechtilé cíle, zapomíná však na důležitou hodnotu, kterou je svoboda. A proto se její snahy stávají často směšnými. Nebo snad chcete, aby se Jů a Hele proměnili v Jů a Helenu nebo aby Křemílek zůstal ten, ale Vochomůrka by musela být z moci úřední ta?

Poezie pro každý den

Jan Nejedlý, 8/2018
Čtou vaši žáci poezii? Upřímně řečeno, pochybuji o tom. A co Facebook? Tam si jsem s odpovědí téměř jistý. A co tedy zkusit propojit oba světy a zapojit sociální sítě do něčeho tak divného, jako jsou básničky? Bystré milovníky poezie už to napadlo před časem, a tak má facebooková stránka Poezie pro každý den na třináct tisíc přispěvatelů. Pravidla jsou jednoduchá. Pokud chcete, sdílíte s ostatními báseň, která vás zaujala. Verše můžete přepsat, nebo jen nafotit příslušnou stránku z knihy mobilem, což je snadné. Musíte uvést zdroj, aby se případní zájemci mohli vydat po stopách autora dále. Zakázáno je sdílet vlastní tvorbu, čímž se zamezí přístup grafomanům. Obsah tak tvoří skutečně kvalitní díla časem prověřených básníků všech národností i žánrů včetně poezie pro děti. Osvícená pravidla pro diskusi (respektuj rozdíly v názorech a vkusu, diskutuj věcně, nemusíš mít vždy poslední slovo…) zaručují kultivovanou debatu pod příspěvky. Co si tedy udělat ve škole takový malý ranní rituál z návštěvy facebookové stránky Poezie pro každý den?

Dubánci

Jan Nejedlý, 8/2018
Ano, mohli bychom tu psát o nových dětských trendech v módě (tepláky ve škole), jídle (kebab) či účesech (po stranách vyholeno a zagumičkovaný culík nahoře – u kluků), ale rozhodli jsme se, že si k nadcházejícímu podzimu uděláme radost. A pozveme do naší rubriky Dubánky.

Škodí dětem veganství?

Kateřina Cajthamlová, 8/2018
V nedávné době vzbudil vzrušenou debatu tuzemský případ učitelky mateřské školy, které bylo vedením doporučeno odejít ze zaměstnání, protože ve školce propagovala filozofii veganství a děti pak doma odmítaly jíst maso. Je veganství pro děti opravdu škodlivé, nebo přímo nebezpečné? A kde začíná a končí svoboda vychovatele?

Zkoušení, nebo výslech?

Daniela Kramulová, 8/2018
Dodnes si velmi přesně pamatuji na učitele, kterého jsme měli v osmé třídě jako záskok za nemocného zeměpisáře. Byl to velmi vitální důchodce a jeho krédo, s nímž vstoupil do své první hodiny v naší třídě, se stalo skupinovou noční můrou: „Každého z vás vyzkouším, dvacet vteřin na jednoho a s úsměvem.“

Výchova k nenávisti

Jiří Karban, 8/2018
Pokud se zrovna chystáte na vyprávění o vzniku republiky v roce 1918, nezapomeňte ve třídě prozradit, že bývaly časy, kdy se zmíněné historické téma ve školním vyučování nevyskytovalo. Žádný T. G. Masaryk, Alois Rašín nebo Karel Kramář. Zato se žáci měli naučit, koho je správné nenávidět. Vítejte v padesátých letech dvacátého století.

Mobil ve škole

Jan Nejedlý, 8/2018
Byli byste pro to, aby i u nás došlo k zákazu používání mobilních telefonů a dalších komunikačních zařízení na školách, které navštěvují žáci do patnácti let? Proč ano, proč ne?

Víte, co právě teď dělá vaše dítě?

Veronika Zavřelová, 8/2018
Ještě v 80. letech bylo v USA mezi rodiči populární rčení: „Je sedm hodin večer, víte, kde máte děti?“ Vztahovalo se k mládeži, která bezprizorně poletovala ulicemi s klíčem od domu na krku. V dnešním Česku zcela jistě víme, kde děti jsou, protože až do detailů manažerujeme jejich každodenní rozvrh. A nejspíš naše děti sedí doma v dětském pokoji. Ale co tam dělají?

Přijímačky v pohodě

8/2018
Na počátku stojí jednoduchá otázka: „A komu tím prospějete?“ Je totiž moc dobré, pokud si hned na začátku rodiče nastaví svoji vlastní vnitřní hranici, kam až chtějí při pomáhání dětem zajít. A to i v případě přípravy na přijímací zkoušky.

Nebojte se e-learningu!

Zora Mašatová, 8/2018
Pro dnešní dobu je typická dostupnost internetu, sociálních sítí a neustálé používání mobilních telefonů. Bylo by divné, kdyby tyto vlivy nepronikly i do vzdělávání. Výsledkem prorůstání digitálních technologií do školství je elektronická forma výuky zvaná e-learning, která si dnes získává stále větší oblibu.